Search form

Menu

Klokken fra færgen Dan

af Sarah Hoyer Holmgreen, praktikant

Museet modtog i begyndelsen af 2018 en indlevering af en skibsklokke fra dampfærgen ”Dan”, som sejlede på overfarten Fredericia-Strib. Skibsklokken havde tilhørt daværende styrmand Holger Petersen.

Dampfærgen ”Dan”
I første halvdel af 1800-tallet blev dampskibsfarten i Danmark indledt, og i den forbindelse blev der bygget dampfærger, der skulle varetage ruten mellem Fredericia og Strib.

En af dem var DSB-færgen ”Dan”, som sammen med sit søsterskib ”Fyn” blev bygget på orlogsværftet 1920. Færgen opkaldtes ”Dan” efter sagnet om danernes stamfader og Danmarks grundlægger, Kong Dan.
Dan sejlede sin første overfart i 1921 og havde sin sidste tur på strækningen i 1935 et par måneder inden indvielsen af Lillebæltsbroen. Herefter blev færgen blev sendt til Helsingør-Helsingborg-overgangen, hvor den var i brug indtil 1974.

Plat eller krone
I 1974 skulle Dan ophugges, og i den forbindelse var det en skik, at skibsføreren fik skibets klokke. Dans styrmand Holger Petersen havde dog nævnt for skibfører Aksel Møller, at han gerne vile have klokken. Møller forslog derfor, at de skulle slå plat eller krone om den – Holger vandt og skibsklokken kom med hjem på Dracmannsvej, hvor han boede. Her kunne Aksel Møller også nyde synet af klokken, da han og Holger ofte sås til festlige lejligheder.