
Matematik i praksis
Her følger en overordnet beskrivelse af forløbet. Se nedenstående ark for nærmere gennemgang:
Sted:
En skov med løvtræer
Fag:
Matematik og natur/teknik
Antal timer:
3-4 timer
Kort beskrivelse:
Eleverne skal arbejde med matematik i skoven, herunder radius, grundflade og højde. Hvor mange træer skal skovefogeden fælde for at få 12m3 træ?
Mål:
Eleverne skal:
-
forstå og anvende formler og matematiske udtryk, hvori der indgår variable
-
kende og anvende måling og beregning i forbindelse med omkreds, flade og rum
-
arbejde undersøgende med enkel trigonometri i forbindelse med retvinklede trekanter og beregne sider og vinkler
-
anvende faglige redskaber og begreber, bl.a. procentberegninger, formler og funktioner som værktøj til løsning af praktiske problemer
Materialer:
1 målebånd på mindst 20 meter pr. gruppe(4-6 elever i hver gruppe)
Udskrift af materiale til hver gruppe
Taperulle til at klistre på træerne når de skal findes, måles og beregnes flere gange.

Før besøget - jeres forberedelse
Eleverne skal før besøget have gjort følgende:
-
Have lavet lært teori og lavet øvelser om: Beregning af cirkler, grundflade samt trekanter, procentregning og massefylde
-
Have gennemgået programmet for besøget
Læreren skal:
-
Inddele eleverne i grupper af 4-6 elever
-
Have overvejet, hvilke af opgaverne eleverne er i stand til at løse
-
Undersøge hvilken skov I tager til. Gerne en med store løvtræer (Trelde Næs, Hannerup eller Fuglsangskoven)
Under besøget - opgaver
-
Beregne bl.a. radius, højde og grundflade af træer - Se elevark 2
-
Eleverne kan evt. tage film eller billeder af deres aktiviteter. Disse kan bruges til efterbehandling.
Efter besøget
Anvendelse af ny viden/evaluering
-
Lad eleverne forklare de udfordringer der var undervejs
-
Lad hver gruppe forklare en af opgaverne
Overvej:
-
Hvad kan vi bruge det til?
-
Var det lettere at forstå matematikken gennem praksis eller gør det ingen forskel?
Udarbejdet med støtte fra Friluftsrådet.