Search form

Menu

Matematik i praksis

Her følger en overordnet beskrivelse af forløbet. Se nedenstående ark for nærmere gennemgang:

Lærerark

Elevark 1
Elevark 2

Sted:
En skov med løvtræer

Fag:
Matematik og natur/teknik

Antal timer:
3-4 timer

Kort beskrivelse:
Eleverne skal arbejde med matematik i skoven, herunder radius, grundflade og højde. Hvor mange træer skal skovefogeden fælde for at få 12m3 træ?

Mål:
Eleverne skal:

  • forstå og anvende formler og matematiske udtryk, hvori der indgår variable

  • kende og anvende måling og beregning i forbindelse med omkreds, flade og rum

  • arbejde undersøgende med enkel trigonometri i forbindelse med retvinklede trekanter og beregne sider og vinkler

  • anvende faglige redskaber og begreber, bl.a. procentberegninger, formler og funktioner som  værktøj til løsning af praktiske problemer

Materialer:
1 målebånd på mindst 20 meter pr. gruppe(4-6 elever i hver gruppe)
Udskrift af materiale til hver gruppe
Taperulle til at klistre på træerne når de skal findes, måles og beregnes flere gange.

Før besøget - jeres forberedelse

Eleverne skal før besøget have gjort følgende:

  • Have lavet lært teori og lavet øvelser om: Beregning af cirkler, grundflade samt trekanter, procentregning og massefylde

  • Have gennemgået programmet for besøget

Læreren skal:

  • Inddele eleverne i grupper af 4-6 elever

  • Have overvejet, hvilke af opgaverne eleverne er i stand til at løse

  • Undersøge hvilken skov I tager til. Gerne en med store løvtræer (Trelde Næs, Hannerup eller Fuglsangskoven)

Under besøget - opgaver

  • Beregne bl.a. radius, højde og grundflade af træer - Se elevark 2

  • Eleverne kan evt. tage film eller billeder af deres aktiviteter. Disse kan bruges til efterbehandling.

Efter besøget 

Anvendelse af ny viden/evaluering

  • Lad eleverne forklare de udfordringer der var undervejs

  • Lad hver gruppe forklare en af opgaverne

Overvej:

  • Hvad kan vi bruge det til?

  • Var det lettere at forstå matematikken gennem praksis eller gør det ingen forskel?

Udarbejdet med støtte fra Friluftsrådet.