Search form

Menu

Kendte mennesker og sjove steder

Aldersgruppe
4.-6. klasse

Sted og varighed
Mødested: Danmarksgade ved Riddergade.
Ca. 1,5 time.

Dokumenter
Fagtekst: Hvordan husker vi historiske personer?

Opgave til efterbehandling

Fag
Historie, natur/teknologi, dansk*, understøttende undervisning

Mål

At eleverne:

  • Bliver bevidste om, at vi som mennesker er historieskabende og sætter spor.

  • Får kendskab til Fredericias historie og flere af byens markante personligheder.

  • Træner at arbejde med historiske spørgsmål og problemstillinger.

  • Lærer at genkende historiske spor i lokalområder og bruge dem som kilder.

  • Træner at anvende kort.

  • Træner at indgå sociale sammenhænge ved at indgå i samtale, lytte og samarbejde.

*Hvis man anvender opgaven til efterbehandling trænes eleverne også i at fremlægge, argumentere samt at vurdere personers betydning for historien.

 

Program

  • Velkomst ved hjørnet af Riddergade og Danmarksgade.

  • Tur gennem byen hvor vi sætter fokus på flere af byens markante personligheder samt pudsige historiske spor. Fortælling og undringsspørgsmål i grupper undervejs, og eleverne følger ruten på kort.

  • Stop: Riddergade / Danmarksgade – ”Messen” Danmarksgade 18 – Heimdalhus – Carit Etlars fødehjem – Geddesborg – Axeltorv – Torvecaféen – Slagter Henriksen – Antonio Costas grav ved Skt. Knud – Hans de Hofmanns hus – Skt. Michaelis Kirke – Det Bruunske Pakhus – Prinsens Port – Sarøes Badekar – Grænsestenen.

Programmet kan variere efter aftale eller vejrforhold.

Pratiske oplysninger
Husk: Praktisk fodtøj og påklædning efter vejret!
Eleverne skal medbringe madpakker og drikkedunke. 

Før besøget - jeres forberedelse
Gennemgå programmet med eleverne. Inddel eleverne i grupper af 3-4 elever til brug ved undringsspørgsmål. Læs fagteksten ”Hvordan husker vi historiske personer?”.

Efter besøget
elevarket er der forslag til efterbehandling af besøget.