Search form

Menu

Spor efter industri, handel og transport

Aldersgruppe
5. klasse

Sted og varighed
Mødested: Ved Landsoldaten.
Ca. 1,5 time.

Dette forløb kan også bookes som billedforedrag med indlagte opgaver ude på jeres skole. Oplys om I ønsker dette, når I booker.

Fag
Historie, understøttende undervisning.

Mål
At eleverne:

  • Får kendskab til Fredericias historie med fokus på skiftet fra fæstning til industriby transportknudepunkt. Herunder byens rolle som centrum for post- og telegrafvæsen.

  • Træner at arbejde med historiske spørgsmål og problemstillinger.

  • Bruger fotos og historiske spor i lokalområder som kilder.

  • Træner at indgå i sociale sammenhænge ved at indgå i samtale, lytte og samarbejde.

Historisk baggrund

Fra midten af 1800-tallet tog industrialiseringen for alvor fart i Fredericia. Fra 1850 til 1900 blev indbyggertallet næsten firdoblet. I samme periode mistede byen sin rolle som fæstningsby.

I 1866 blev Fredericia knudepunkt for togtrafikken i Østjylland. Senere blev den også centrum for post- og telegrafkommunikation.

I 1909 blev byen opgivet som fæstning, og dele af volden blev fjernet for at give plads til industrien.

Byens første jernbanestation.

Program

  • Velkomst ved Landsoldaten.

  • Tur gennem byen med fortælling og undringsspørgsmål i grupper.

  • Stop: Ved volden – Sølv Thomasen – Ford – Rutebilstationen – Vognmand P. Fournaise – Raackmannsgården – Godsbanen – Den gamle banegård – Den gamle rutebilstation – Havnen.

Programmet kan variere efter aftale eller vejrforhold.

Pratiske oplysninger
Husk: Praktisk fodtøj og påklædning efter vejret!