Search form

Menu

Cykelquiz: Byens generelle historie

Aldersgruppe
8.-9. klasse.

Sted og varighed
Mødested: Vesterdalsvej ved indgangen til Assistens Kirkegård.
1,5 time. Hele året. En klasse ad gangen.

Dokumenter
Quiz til efterbehandling

Facitliste

Fag
Historie.

Mål
At eleverne:

  • Opnår kendskab til Fredericias historie fra grundlæggelsen i 1650 og til i dag.

  • Opnår kendskab til kanonpunkterne Christian den 4., Statskuppet 1660, Junigrundloven 1849, Stormen på Dybbøl 1864, Genforeningen, Augustoprør og jødeaktion 1943, Berlinmurens fald*.

  • Træner at bruge deres historiske viden til at gennemskue sammenhænge.

  • Træner at bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.

*Alle kanonpunkter er ikke en direkte del af ruten, men kan berøres i efterbehandlingen.

Baggrund
Fredericia blev grundlagt som fæstning i 1650, men forandrede sig fra midten af 1800-tallet til industriby. I dag er en stor del af byens identit kultur, teater, historie og turisme. Byens historie afspejler på mange områder også Danmarkshistorien.

Byens grundlægger Frederik den 3. blev også landets første enevældige konge efter statskuppet i 1660.

Program

  • Vi mødes ved Assistens Kirkegård og kører herefter til steder, som belyser byens generelle historie.

  • På ruten får eleverne i små grupper quizspørgsmål, hvor de sammen skal prøve at slutte sig til svarene.

  • Museumsformidleren fortæller om byens udvikling med både lokale og nationale nedslag.

  • Stop undervejs: Frihedskæmpergrave og katolske grave på kirkegården - Frederik den III's Plads - Foran volden ved Dronningens Bastion - De Reformertes Obelisk/Nørreport - Byggeforeningshuse i Nørre Voldgade - Genforeningsmindet/Bülows Kaserne - Krudttårnet - Depotgården - Gammel Havn - Den gamle banegård.

Praktiske oplysninger
Husk: Praktisk fodtøj og påklædning efter vejret. Alle elever skal medbringe cykel og cykelhjelm.

Jeres forberedelse

  • Eleverne skal inddeles i grupper af 4 til brug ved quizspørgsmål.

  • Gennemgå programmet med eleverne.

Efter besøget
Efter turen kan eleverne sætte begivenhederne i kronologisk rækkefølge på elevarket og derefter lave en tidslinje i Tiki-toki på Skoletube.