
Nørreport
Da byens vækst uden for voldene i den første fjerdel af 1900-årene rigtigt tog til, og trafikken stærkt forøgedes, var de gamle voldportes kapacitet ikke længere tilstrækkelig, så nye gennembrud i den snærende ring måtte foretages. Det skete efter godkendelse af Nationalmuseet, som havde tilsyn med de fredede volde.
Først blev der brudt vej fra Sjælandsgade ud til Prangervej, hvor der før kun fandtes en sti og en smal dæmning over voldgraven. Senere blev der foretaget to andre gennemskæringer i volden, og her blev der opbygget nye porte - Nørreport og Danmarks Port.
Nørreport er opført i 1922 og tegnet af arkitekt O. Gundelach-Pedersen (1886-1960) i nyklassisk stil. To rækker svære søjler skiller fortovene fra kørebanen. Hele porten er overdækket – den midterste del med en tøndehvælving. I pagt med tiden står alt støbt i jernbeton med spor af støbebrædderne.
Da porten blev bygget stødte man under udgravningsarbejdet på en tildækket udfaldsport fra 1860'erne.
